Friday, September 30, 2011

benda asing suka tumbuh dekat badan saya?

image- derma encik.Google

Okay! Can I tell about my kisah SEDIH? Bukannya sedih sangat. Just agak mengerikan.

“KENAPA BENDA ASING SUKA TUMBUH DEKAT BADAN SAYA”

satu hari yang damai. saya sedang tabah melakukan kerja-kerja hok mulia dekat wad ( masih student nurse) entah bagaiman tiba-tiba tangan ini terseliuh. so , i pergi SOPD untuk berjumpa sang doctor.

Bla.. bla.. bla.. ( menceritakan apa yang terjadi)

bla.. bla.. bla.. ( dia bising-bising)

Lepas tuh dia bagi 3jenis ubat

.( DICLOFENIC SODIUM-tahan sakit, BETAMETHASONE- gatal-gatal, METHYL SiLiCATE-untuk urut-urut.)

Hairan ya? Tangan saya terseliuh dia bagi ubat gatal-gatal. Ish3 encik.doktor. anda sangat lucu. *geleng-geleng kepala.

Then saya complain about something abnormal tumbuh dekat paha saya. Encik.doktor pun cek la...

“oh, saya rasa ini lipoma”

Err. What? Sy tak ingat pun lipoma tuh apa ( sem3 dulu ada belajar^^)

“HAH?! “ buat-buat terkejut. (padahal nak tau lipoma tuh menatang apa)

“lipoma ni fat cell yang abnormal, kalau nak buka kena buat surgery”

Again. “HAH?!” ( betul-betul terkejut)

“Tak boleh buat I&D ( incision anda drainage) jak ka dok?”

“I&D just untuk keluarkan nanah. Kalau lipoma neh kena masuk OT”

( OT=operation theater @ bilik bedah)

“saya boleh refer kamu dengan surgical” sambung c Encik.doktor.

Muka blur “ ala boleh , nanti jak ka dok? Saya takut bah mau masuk OT” terbayang-bayang suasana d OT.

“ala nak takut apa? Setakat dia buat lubang bagi keluar benda tuh. Cuma hantaran la kurang sikit bila dah ada parut” amboi. Sempat melawak lagi beliau ini..

“Hihi. Ala bukan kena tau pun. D paha juga pun^^” diriku menenangkan hati yang gundah,

(perbualan yang lain adalah P&C) hihi

Bla.. bla.. bla.. bla.. ( bincang-bincang dengan c doctor)

“ok take your time. Nanti isnin U datang balik. Sebab isnin klinik Surgical”

“okaylah dok. Thanks kay^^”


Kembali ke wad.

*****************

OMG!! Sangat menakutkan!! Ada benda asing dalam badan saya. Saya akhirnya mengambil keputusan saya buat surgery tuh bulan12 nanti. Time semester break nanti. Aduhai. Xdapat balik kampung la nampaknya ni. Terpaksa berkampung dekat wad ja la ni T.T * SAD amat.

*****************

Ini baru satu kisah sedih.

KISAH YG KEDUA.

Saya ada polyp ( satu lagi jenis ketumbuhan)

So, taknak cerita banyak. Polyp ini lagi menakutkan dari Lipoma. Dan polypdectomy itu SANGAT NGERI sebab saya pernah menyaksikan procedure itu dibuat. Aww terasa sakitnya T.T

****************

Kesimpulannya.

Saya akan menjalani 2 pembedahan bulan12 ini. T.T

DOAKAN SAYA SELAMAT^^

No comments: