Wednesday, February 22, 2012

dia hembuskan nafas terakhir depan saya

Photobucket

setiap orang akan mengalami satu keadaan yang dipanggil kematian.
cuma masa dan bagaimana kita menghadapinya tidak diketahui. huhu..

saya pernah dengar satu ceramah dulu. 

orang tuh tanya..

"apa yang paling dekat dengan kita, tapi sering kita lupakan?"

macam-macamlah jawapan yang diberikan.

tapi jawapan sebenarnya ialah MATI.

betulkan. mati... bila-bila jak boleh jadi. maybe lepas saya habiskan tulis entry ni. saya boleh dipanggil mengadap ilahi. siapa tahu. Wallahualam..

****************

tadi, saya kerja pagi lah. agak bz juga. humm.. 
time-time bosan tuh, saya p la kacau kawan saya yang jaga bahagian chronic punya. tym tuh dia dengan doktor S sedang berusaha untuk amik darag seorang ah po( nenek)  ni. tapi xberjaya. sebab vein dia dah collaps.

saya pun tolong juga amik darah. still tak berjaya.

sedang kami bz2 amik darah, tiba-tiba saya perasan ah po tuh tak bernafas lagi.

saya inform la dengan doktor.

tiba-tiba ah po tuh hembus nafas kuat-kuat.

* agak lega

tapi bila tunggu lama-lama dia tak tarik atau hembus nafas. so kami check pulse( nadi) dia.. xda.
pasang cardiac monitor.. asystole.
macam ni..

______________________

klu orang hidup mcm ni kan..

_/\_/\__/\_/\__/\_/\_/\/\/\/\/


....

bila saya tengok relative patient tuh menangis panggil-panggil mak dia yang dah xda tuh, rasa sedih juga. tapi sebagai nurse kena kuatkan hati dan bagi mereka skongan emosi.

begini lah kerja nurse ni. 

Nurses are being scorned for being late with medicines,


 yet theyare holding their bladder because they don't have time to use the bathroom, 

starving because they missed lunch,

being peed on, puked on, bled on, beat on, YELLED at

 & 

are missing their family while taking care of yours..... 

They may even be crying for you. 

In the minute you read this, nurses all over the world are saving lives.


**************


kadang-kadang orang ramai tak suka dengan jururawat. tapi mereka tak tahu kerja kami ini susah. 

nurse juga manusia kan. ada perasaan, ada masalah dan ada perangai masing-masing. ada yang memang jahat mulut, ada yang lemah lembut. 

stigma jadi nurse ni macam-macam la. ramai yang tak suka sebab ingat nurse ni perampas, penggoda dan lain2.


huh!

tak baik mengeluh. saya suka kerja saya..

i love being a nurse and i proud of it..





-END-

No comments: