Saturday, March 19, 2011

::nurse juga manusia::



Assalamalaikum...

Lama dah tidak buat entry. Kinda miss my bloggy^^

Tajuk entry ni dah lama berlegar2 dalam kepala ni. Tapi tak tercapai hasrat mau buat entry ni atas sebab2 yang tidak dapat dielakkan.

Saya buat entry ni pasal hari 2 saya terbaca dalam entry akak ni. Dia seolah2 menyalahkan staffnurse. Bukan sebab saya ni seorang 'nurse' saya cakap macam ni. Just nak bagitau la.

Kami nurse kekadang ada yang buat salah ( tanpa disengajakan ) contohnya bila ada appoiment dengan nurse.

-Servis lambat* : ini la yang selalu kena komplen oleh orang awan ( client kami). Tapi mereka tidak pernah sedar kalau nurse ni baaanyak sangat kerja nya. Bukan setakat cek dan tanya2 client. Kami perlu buat temujanji seterusnya. Nak buat app dengan lab lagi. Nak buat app dengan Xray .. semua staff hospital atau kesihatan kami kena berhubung. Contohnya kalau ada kecemasan ( kemalangan ) nurse kena buat macam2 , kena bagitau MA, lepas 2 inform staff d wad atau ICU . bla..bla..bla..blaa.. banyak sangat kerja. Kemudian bila tengah dalam bilik 2, nurse tanya2 la. Bila nak mesra dengan pelanggan ada pulak yang cakap ' ala nurse ni, orang tengah sakit dia plak cerita macam2' macam2 dalam hati client kami. Eleh, macam la kami tak tau. ^^

*****************************

Ada satu masa 2, seorang staffnurse ni kena baling botol oleh relative patient. Dah la staffnurse 2 tengah mengandung. Relative ni mengamuk pasal bapak dia tidak dilayan. "well, Hello!! Bapak kamu 2 bukan sorang jak pesakit kami. Ada 30 pesakit dengan 3orang staffnurse. " kerja kami bukan nya nak biar jak pesakit kami sembuh sendiri kan. Kami kena prepare ubat. Buat lab investigation. Kena amik sampel itu ini. Adeh~ kerja yang sangat memenatkan. Mungkin orang ramai anggap nurse ni robot. Xda perasaan. Sebab iya la! Saya akui kadang2 staffnurse yang lebih senior ni lancang sikit mulut nya. Saya pun terasa juga. Tapi biasa la kalau manusia macam2 perangai kan.


Mungkin ada yang ingat kerja kami ni senang.. Yah!! Memang senang! Kamu tengok macam senang kan bila tengok staff yang duduk2 kat kaunter 2. Tapi tau ka kamu tentang banyak risiko dan bahaya yang kami hadapi ketika bertugas. Contohnya

  1. Risiko mendapat macam2 penyakit berjangkit.


  2. Bagi staffnurse yang mengandung, risiko keguguran amat tinggi. Fakta nya memang ada! Banyak staffnurse yang mengalami keguguran sebab kerja berat.



  3. Risiko suami lari. Ada satu kisah dimana bila staffnurse ini kerja shif malam. Suaminya *lonely and pergi la berfoya2 dengan perempuan lain. Amboi. Para lelaki yang beristeri atau bakal beristerikan atau ada girlfriend staffnurse, tolonglah faham keadaan kami. Jangan ambil kesempatan atas kesibukan kerja kami pergi berfoya2 dengan perempuan lain.


  4. Risiko suami kuat cemburu. Ni pernah terjadi dengan satu pasangan baru kahwin. Suaminya merasa sangat cemburu bila isterinya berkerja d wad lelaki. C lelaki ini pun menuduh macam2 pada isterinya. Akhirnya isteri ni pun berhenti kerja.


**************************************

Banyak sangat kesan2 yang tidak elok boleh berlaku pada kami staffnurse.


Saya harap saya boleh jadi staffnurse yang baik dan cemerlang nanti..aminnn....



2 comments:

ayu.Shn said...

haha..ko sabar sejalah..biasalah klu berurusan ma *org sakit*

Apple said...

hahaha...
sakit mental 2 ayu.. 2 ko yg urus kan..mental2 ni^^