Thursday, February 6, 2014

rule of life #2

Photobucket

2.YOU'LL GET OLDER BUT NOT NECESSARILY WISER

Bah ini la kunun rules of life #2. Makin tua/berumur xsemestinya makin bijak kan. Ada orang makin tua makin palui/stupidoo. Sebagai contoh. C menteri A. Dia dulu ada la degree in what so ever. Kira bijak la kunun kan. Tapi dah makin tua bangka, semakin bertambah stupidoo pula. Pasal otak dah tak pandai berfikir betul. Eh bijak memang bijak. But. Tak berakal.

Eh awal lagi dah mengarut. Back to the point.

Ada orang yang cakap, bila dah dewasa nanti kita makin pandai la berfikir. Semakin lama hidup banyak yang akan kita belajar, pengalaman baru. Banyak mistake yang akan kita buat and learn not to make the same mistake over and over again. Tapi, memang akan sentiasa akan ada benda yang tunggu kita untuk buat kita jatuh kan. Biasa la tuh. Dari kita saja bai tu. How to accept it and how to beat yourself when u are making a new one. Caranya ialah : just be kind to yourself when you do muck things up. Be forgiving and accept that it's all part of growing older but no wiser routine.

Cuba merenung masa lalu, we always can see the mistake that we made. Tapi xnampak apa mistake yang akan kita buat d masa akan datang. Wisdom is not about making mistake but about learning to escape afterwards with our dignity and sanity intact.

Masa kecik2 dulu ( bebudak ) , proses penuaan ni ada sesuatu yg memang akan berlaku. Mana bleh lari dari menua ( menjadi semakin matang ) . -xbest la sebut tua. Hehe. Tapi makin kita dewasa, makin cepat pula proses pendewasaan ini berlaku kan. Xda pilihan lain selain dari terima hakikat yang kita makin tua dewasa.

Tapi kan. Semakin tua semakin banyak part dalam hidup neh di mana kita akan buat beberapa mistake la. Bila-bila masa ja kita akan alami sesuatu yang baru. Xda buku guideline pun nak bagitau macam na untuk hadapi masa tuh. Di sana la kita akan buat pelbagai perkara. How we handle thing badly, overreacted dan bla..bla.. haha Yang betul n yg salah. Hidup neh macam satu experiment ba. Try and error. Tapi makin banyak yang kita hadapi, makin adventurous la hidup kan. Apa nenek ku kata? Pengalaman mendewasakan. Hiihi..

Asalkan we look back and see where do we went wrong, and resolve not to repeat the same old mistake again, there is a little else we need to do. Ingat2 saja la. Any rules that applied to you also applied in everybody else around you. Durg pun makin tua juga. Eh makin dewasa. ^^ kalau kita terima hakikat neh. Kompem! We will be more forgiving and kinder to ourselves and others.

Haha last point. Sebenarnya time heal everything. Aha. So makin la kita dewasa. Banyak perkara yang sad dimasa lalu kita akan slowly lupakan. Satu lagi, bila dah banyak kita tempuhi masa muda2 neh, so hard time masa tua nanti dah berkurangan. Neh la sebenarnya yang dimaksudkan dengan youth. That is getting chance to make a mistake and get out from it. We will never stop learning. So, if you have a hard time now, just think. It's just a learning process. Macam masa SPM dulu kan. Payah betul nak study. Hobi la eskep class. Tapi apa2 pun, macamna nakal masa sekolah belajar tuh wajib. See? Bila dah dewasa dan dah kerja neh. Masa susa blajar untuk SPM atau apa2 la. Akan membuahkan hasil juga akhirnya. Cuba tgk mereka2 yang masih dengan dunia sendiri. Masa muda enjoy. Nanti tua, nak hidup macam na. takkan nak harap kan orang tua yang bagi makan. Eh lari topik ka neh. Haha. LOL.

Kbai.

No comments: