Wednesday, April 2, 2014

perbincangan pagi buta( gamophobia- ketakutan untuk kahwin )

Photobucket



Okeh. Saya belum tidur lagi. Huhu. After a can of white coffee my eyes as wide as ?? hmm dunno. Thank god my friend at whatsapp group still up for chat. LOL one thing i learn from HIMYM is nothing good happen after 2AM. I think its not very true kuz, after 2 am you will more open for who you are talking to.  And we ( 4 girls ) discussing about marriage? LOL. Why are we talking about that thing? Ngee oh umur2 matang begini dah sesuai untuk berumahtangga. Tapi. Ah takut la.

*sigh

Bukan apa. Gamophobia ( is a fear of marriage or comitment ) ? and satu jenis phobia lagi adalah Anuptaphobia ( a fear of being single ) . Mengapa terjadi gamophobia? I don't know. This thing shouldn't happen . Sebab benda tuh sebenarnya tak wujud lah. Kalau dah jodoh xda istilah marrying a wrong person. Cuma penerimaan kita terhadap pasangan kita. Physio? Dari segi fizikal? Haha eh kan dah merepek. Tak sampai apa yang saya nak sampaikan. Saya ceta pasal gamophobia ja la. Hehe

Perkataan neh saya jumpa masa scroll2 dekat FB. LOL. Rasa tertarik lah dengan perkataan ini.

Hmm. *thinking

Kenapa boleh terjadi gamophobia neh? Sebab dari sebab luaran ( contoh traumatic event - kekecewaan yg teramat sangat- ) atau sebab dalaman ( penyakit keturunan -biological effect? ) maybe~ heredity or genetic or brain chemistry combine with life experiences. Neh la kut yang menjadi penyumbang utama dalam phobia. Macamna cara untuk menhilangkan ketakutan terhadap perkahwinan neh? Mari kunun saya kasi tau apa dalam fikiran saya neh. Hehe. Macam la tau sangat kan.


1. PASTIKAN APA SEBENARNNYA YANG KITA TAKUTKAN.

Ramai orang sebenarnya bukan takut perkahwinan. Tapi ramai yang takut akan perubahan yang akan dihadapi setelah memasuki alam perkahwinan. Macam saya. (contoh) saya takut untuk berfikir lebih jauh pasal benda neh. Sebab saya takut untuk bayangkan kehidupan berumahtangga nanti. Kadang-kadang macam ready, kadang-kadang macam belum. Entahlah.


2. ADDRESS YOUR FEAR.

Contohnya. Ada seseorang yang kita kenal have a bad marriage, we must understand every person has a different marriage. Kalau kita takut perkahwinan itu tak menjadi, so, dari sekaranglah kita kena fikir apa yang boleh kita buat untuk perkahwinan itu supaya berjaya. Imagine all the scenarios that make you scared, then imagine what will you do in that situation. Hmm. Kena fikir lah. We must evaluate- how, where did there go wrong. Talk to your significant other about their past relationships and try to determine why those did not work out. Dengan memahami apa yang terjadi dimasa lampau dapat membantu kita untuk avoid the same issue. Haaha. Eh sorry for the bad grammar and poor writing. Huhu. Imaginasi sangat penting. Talk to the inner you.



3. TALK IT OVER.

Banyakkan berbincang. Tanya orang2 yang berpengalaman. Tapi paling penting " express you concern to your partner. Masa neh la communication skills tu penting. Hehe. Ada apa-apa masalah kita kena bincang. Bukan kalau marah, pendam. Pendam. Pendam. Sekali meletup. Masing2 tak nak mengalah. Sabar itu penting. Tapi kena luahkan juga apa dalam hati. Dan janganlah cepat tersa sangat kalau kena tegur oleh c dia. Aiseh pandai cakap. Peringatan untuk saya juga. Hehe.



4. DECIDE - WHETHER YOU HAVE CHOSEN THE PERSON YOU WANT TO SPEND THE REST OF YOUR LIFE WITH.
Atau - adakah mereka memilih kau atau terpaksa? Mungkin bukan pe
rkahwinan neh saja yang kita takut kan. Mungkin kita takut untuk berkahwin dengan orang tersebut. Hmm. Satu ja la kunun keyword dia. " REMEMBER- you shouldn't marry the person you can live with for the rest of your life. BUT marry the person whom you can't imagine yourself living WITHOUT. " haha. Aiseh macam smat ja kan ayat? Hmm. Bayangkan ja la. Kau hidup macam mana kalau c dia xda? Ngee. Mula dah merepek. Eh jan panjang2 merepek. Teruskan kepada point asal. Hihi okeh last point.


*berfikir apa point seterusnya- minum2 kupi dulu. :)


5. KENA SEDAR KITA TAKKAN HIDUP SENTIASA HAPPY DALAM DUNIA PERKAHWINAN.

Ohoo. Well, kita bukannya sempurna kan. Begitu juga dengan pasangan kita. Tapi together we can be perfect. LOL. Haha. C kawan cakap " kita kahwin bukan untuk senang. Kita kahwin untuk susah ". Betul juga cakap dia tuh. Jangan la mengharap sentiasa ada bling2, ada pelangi warna warni dalam hidup perkahwinan neh. Kadang2 ada juga habuk2 sikit. Haha mengarut uda. Tuu laa sebelum kawen kena fikir macam ni. Nanti dah sedia fizikal dan mental dah kan. So okaylah. Yang penting kena ada toleransi dan boleh di bawa berbincang. Hehe. Biar fikir yang susah2 dulu. Sebab hidup berumahtangga bermaksud susah senang bersama. Ee. Apa kaaa.. faham kan ni? Saya pun. Hmm..

Okeh. Last point la betul2.


6. RANCANG HIDUP Di MASA DEPAN

Bincanglah sama c partner. Pasal how to manage money? How many children you will have? Berapa banyak saving kalau dah bersara? Tinggal d mana? Eh banyaklah sebenarnya yang kita kena rancang sebelum kawen neh. Berangan-angan tinggal dalam rumah besar tapi sarapan makan biskut, p makan luar makan kongsi. Romantik la kunun. Padahal jimat duit nak bayar sewa rumah. Haha.


*pause -garu2 kepala kejap-


Tadi story2 dengan cik kazen. Dia ceritalah. She ask her friend. " hey chi, macam mana kau tau yang kau dah betul2 dah sedia mau terima husband kau?"


And her friend answer " bila kita dah selesa dengan orang tuh, rasa tak perlu nak rahsia apa-apa, xperlu nak kontrol ayu, xkisah bila dia nampak kita at the worst time, masa tuh la saya tau yang saya dah betul2 ready nak terima dia sebagai husband saya" . she's right!


Ngee~


*pause ( berfikir apa benda nak tulis )


After 5 minute.


Actually bila kita dah jumpa dengan orang yang dah betul2 sesuai jangan tunggu lama2. Saya nasihatkan anda cepat2 la kawen. Hihi. Memandai cakap kan. LOL. Xpa la hari ni nak membebel panjang2. Eh tapi dah sangat panjang pun kan. It's 3.44 in the morning. I'm listening to some hindi song. Haha. Eh apakah layan lagu hindi di pagi buta. Emm apa kata saya masuk alam mimpi kejap. Esok. Kena berjuang sepenuh tenaga untuk Program LINUS. InshaAllah semoga segalanya dipermudahkan. Huhu.


Okeh. Babai!

No comments: