Tuesday, January 22, 2013

sedangkan mereka yang solat dipanggil ahli sihir

Photobucket

macam-macam la kejadian kan zaman sekarang ini.

ini kisah benar saya mau cerita sama sepa ja la yang baca entry ini..

kawan saya. J dia seorang yang agak alim ulama.. solat 5 waktu. 
then, dia di tugaskan d satu daerah pendalaman sabah ( pensiangan ). oya kawan saya ni seorang nurse @ misi. hihi..

untuk pengetahuan semua, daerah pensiangan kebanyakan penduduk nya bukan beragama islam. dan di sana la selalu aramai tihhh.. aramai tihh maksud nya ( minum-minum2 arak. )

di sana, walaupun staf tuh adalah seorang muslim. tapi memang akan minum sebab adat di sana memang akan  memaksa orang minum. bah kalau yang kuat iman syukurlah. kalau yang iman pun tulang-tulang ikan. habis la.

okay berbalik sama cerita kawan saya ni. J. dia di panggil ahli sihir sebab sangat patuh dengan solat. walaupun masuk hutan ( ada aktiviti ) dia tetap akan solat.. jadi orang-orang di sana tidak suka la sama dia. kesian juga. 

siapa yang selalu belanja krak ( arak ) dia dianggap mulia . ramai yang akan mendekati dia. adehhh dunia sekarang sudah terbalik..

waktu saya p pensiangan dulu. 4 hari sahaja.. memang nampak sudah bah budaya sana. huu..

malam penutupan majlis kami tuh.. alamaak!! jam 7 mlm mula sudah minum. adehh kami ( tetamu ) yang tidak minum balik awal dari majlis tuh. nda tahan bah bau arak. bising-bising menyanyi. sampai pagi saya n the geng xdapat tidur dengar orang menyanyi mabuk. 

alala. ada kawan saya d sana dulu sekolah agama pn. xsangka dia pun ikut minum. huh! saya sad o.. kawan-kawan dulu walaupun sekolah agama , macam tidak tau hukum bah. ya Allah. jauh betul dia sesat. semoga mereka di beri hidayah la kan.. amin In Syaa Allah...

-tamat-

No comments: